جام جم آنلاین: افسردگی در فصول سرد سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و این در حالی است كه تغذیه مناسب می‌تواند راهكار مناسبی برای كاهش پیامدهای آن باشد. اگر می‌خواهید از افسردگی زمستانی در امان بمانید به شما...

جام جم آنلاین: افسردگی در فصول سرد سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و این در حالی است كه تغذیه مناسب می‌تواند راهكار مناسبی برای كاهش پیامدهای آن باشد.


اگر می‌خواهید از افسردگی زمستانی در امان بمانید به شما توصیه می‌كنیم مصرف مواد مغذی ضدافسردگی را از یاد نبرید.

ویتامین‌های گروه B از جمله مهم‌ترین مواد مغذی ضدافسردگی هستند. كمبود اسید فولیك كه از انواع ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود، موجب بروز اختلالات روحی و روانی، افسردگی و همچنین كم‌خونی می‌شود.

سبزیجات بخصوص اسفناج كه برگ‌های سبزرنگ دارند یك ماده غذایی ضدافسردگی هستند و نباید از مصرف آنها غافل بود.

همچنین استفاده از سیرخام یا پخته در تهیه انواع مختلف غذاها مانند بورانی اسفناج نیز نه‌تنها تاثیر مثبتی بر میزان كلسترول خون دارد بلكه می‌تواند در ایجاد نشاط، سرحالی و برطرف كردن افسردگی نیز موثر باشد.
تامین نشدن نیاز بدن به ویتامین B1 (تیامین)‌ یا كاهش سطح آن در بدن نیز علاوه بر ایجاد افسردگی با عوارض دیگری از قبیل احساس خستگی مفرط، اختلالات روحی و روانی، سردرد، بی‌اشتهایی و كاهش یادگیری همراه است.

همچنین تهوع، دل‌درد، از دست دادن وزن بدن و گزگز كردن دست‌ها و پاها نیز از دیگر عوارض كمبود این ویتامین در بدن هستند اگر به دنبال راهكاری برای افزایش سطح ویتامین B6 (پیریدوكسین یا پیریدوكسالین)‌ در بدن هستید مصرف گوشت، مرغ، جگر، سیب‌زمینی، شیر، موز، تخمه آفتابگردان و برنج را در برنامه غذایی روزانه خود فراموش نكنید.

آب پرتقال طبیعی، گل كلم، كره بادام زمینی و گوجه فرنگی نیز از دیگر منابع غذایی تامین‌‌كننده ویتامین B6 مورد نیاز بدن هستند.

ویتامین B12 از خانواده گروه Bكمپلكس است و كمبود یا دسترسی نداشتن به آن بخصوص در افرادی كه گیاهخوار هستند موجب بروز عوارض متعدد از جمله افسردگی می‌شود. جگر، گوشت، مرغ، ماهی تن، شیر، تخم‌مرغ، پنیر یا ماست كم‌چرب از منابع غذایی غنی ویتامین B12 هستند.

علاوه بر ویتامین‌های گروه B، كمبود برخی از مواد معدنی نیز می‌‌تواند بر روند افسردگی‌های زمستانی تاثیرگذار باشد. ملنیوم و آهن از جمله مواد معدنی‌ هستند كه كمبود آنها در بدن می‌تواند منجر به افسردگی شود.

كمبود سلنیوم نه‌تنها موجب افسردگی می‌شود، بلكه ترس و خستگی مفرط نیز از دیگر عوارض و پیامدهای تهی‌شدن ذخایر بدن از این ریزمغذی است.

از طریق مصرف انواع مكمل‌های غذایی یا منابع غذایی حاوی سلنیوم می‌توان كمبود این ماده معدنی را در بدن برطرف كرد. غذاهای دریایی، صدف، ماهی و آبزیان دیگر غلات كامل پرك شده و جگر مرغ از منابع غنی سلنیوم هستند.

آهن از جمله مواد معدنی بسیار مهم و ضروری برای بدن است كه كمبود آن در بدن علاوه بر افسردگی می‌تواند با عوارض و پیامدهای دیگری نظیر كم‌خونی نیز همراه باشد.




تاریخ : جمعه 29 دی 1391 | 01:33 ب.ظ | نویسنده : پرستو فرقانی طوسی | نظرات